- Startside
- Kundeservice
- Om Cellbes
- Historikk
Trenger du hjelp?
Historikk
Historien om Cellbes
70 år i bransjen
Historien om Cellbes er en historie om arbeid, arbeid og mer arbeid. Bengt Hultgren ble født på starten av 1930-tallet, og fullførte først den obligatoriske sjuårige skolegangen. I 1954 ble bruttoprisbestemmelsene avskaffet, og mange gründerspirer - spesielt i Borås i Sverige - startet postordrefirma. Ikke mange er igjen, men et firma som da så dagens lys er det som i dag heter Cellbes AB. Da Bengt giftet seg med sin Gunvor, fikk de en tusenlapp i bryllupsgave. De ville skape noe varig, og bestemte seg for å ha et lite postordreselskap på fritiden. De solgte bare én vare: et japansk bomullsstoff. Stoffet var tynt, det krympet i vask, men det var veldig robust. Det solgte bra og grunnmuren til et av Sveriges ledende postordrefirma var lagt. De annonserte både i dags- og ukepressen, men det drøyde helt til 1964 før man vågde å lage en katalog. Den var da bare i svart/hvitt. I dag er katalogen en viktig del av Cellbes markedsstrategi.
Ekspandering
Ekteparet Hultgren kunne glede seg over fortsatt vekst, med 15.000 artikler i begynnelsen av 2000-tallet håndterte man cirka 5.000 ordrer hver dag. Disse ble sendt til mottakere i Serige så vel som til øvrige nordiske land, inkludert Færøyene og Grønland. Etter det har de ekspandert videre, nå mot øst med etablering i Estland.
Nye eiere
Etter et halvt århundre bestemte familien Hultgren seg for å selge livsverket sitt. Både Bengt og Gunvor hadde oppnådd pensjonsalderen, og de siste årene hadde de "bare" jobbet 40-timersuker. Haléns Postorder AB kjøpte Cellbes våren 2004. Cellbes og Halens ble kjøpt av Consortio Invest AB i 2007, og ble en del av Consortio Fashion Group. I dag finnes Cellbes på ni europeiske markeder. Cellbes styrke i dag er sitt egenutviklede sortiment med mange farger og mønster, samt et unikt størrelsesutvalg fra 34 til 64. Cellbes får utmerkelser på hjemmebane i Sverige. I ble 2012 ble de kåret til "Årets Superföretag" av PAR og Veckans Affärer. Postordrefirmaet er også sterk innen e-handel, og kom nylig på topp 10 i Internetworld. Cellbes har alltid kommet til kunden, som får sine varer akkurat til det stedet personen har valgt å bo på. Den nye markedskampanjen som nå drar rundt i Sverige for å treffe kundene - for så å bli annonsert i ukepressen - gjør at trådene knyttes sammen. Historien møter fremtiden.